Kritik på en arbetsplats

23 Jan

Givetvis tycker jag inte att det är smart och konstruktivt att använda uttryck där andra på arbetsplatsen kan känna sig förolämpade. Att framföra kritik eller säga det man tycker går att göra på mer diplomatiska sätt.

Tänk dig en produktionsmiljö där en maskin inte har blivit underhållen, teknikerna har konstaterat att lagringarna är så slitna att ett haveri kan inträffa. Produktionschefen, pressad av leveransförseningar till kunderna, tycker ändå att underhållet får vänta tills nästa vecka.

– Om jag får säga min ståndpunkt så tror jag att ni kan ha glömt viktiga aspekter, att lagren måste bytas på maskinen, blir det haveri så blir vi stående i veckor. Är det inte bättre att göra det nu än att ta onödiga risker?

Är det ett bättre alternativ att anklaga produktionschefen för inkompetens? Den diplomatiska invändningen har bättre förutsättningar att åstadkomma ett förändrat beslut. Gnäll och anklagelser leder sällan till en förändrad situation. Om din invändning fortfarande inte hjälper kan du ju tillägga:

– Jag kan inte hindra ditt beslut men vidhåller min uppfattning. Sedan vill jag också påminna om att koncernledningen har bestämt att det är en annan produktionsfilosofi som ska gälla i all verksamhet. Vi har alla skrivit under på detta och det gäller alla utan undantag.

Att lyckas med arbetsmiljön – på riktigt

Om man verkligen vill så går det nog att hitta anledningar till att kalla de flesta för inkompetenta, slöa, oaktsamma och så vidare. På sätt och vis är det också ”sant” och att stå upp för sanningen är väl bra men det är viktigt att uttrycka denna sanning på ett ändamålsenligt sätt. Att vara pragmatisk helt enkelt. Sedan är det av stor vikt att det finns ett forum där alla kan komma till tals. Många gånger har jag själv upplevt att anställda är anvisade till vara ”lyssnare” och att kommunikation i båda riktningarna anses överflödig.

Personerna inom varje arbetsområde behöver också ha ett forum. Jag har själv jobbat med arbetsmiljö när en arbetsgrupp sätter upp gemensamma spelregler om hur man ska jobba tillsammans och bete sig mot varandra. Det var riktigt bra! Dock så har jag själv varit kritisk eftersom att interna spelregler kan bli vaga och rent tramsiga. Vad betyder exempelvis uttryck som ”kunna säga förlåt”, ”allas röst lika värd”, ”alla ställer upp”, ”alla tar ansvar” och så vidare? De låter bra! Och de är nog bättre än inga uttryck alls. Det som jag försökte göra däremot var att mer konkret beskriva arbetssituationen. Det handlade inte bara om att ”visa ansvar” utan att beskriva hur vi ska bete oss och vad vi ska göra när ett visst moment uppstår. Så här skulle ett samtal i en sådan anda kunna se ut:

Genom att göra på just det här viset så visar vi att vi tar ansvar. Är vi överens om att det är så vi ska jobba?

Ja!

Är det någon som inte förstår vad vi menar?

Det är hur glasklart som helst!

Är vi överens?

Ja!

Inga tveksamheter om hur vi ska bete oss i det här momentet?

Absolut inga!

Okej, om det nu mot förmodan skulle uppstå några meningsskiljaktigheter så får vi samlas här igen. Om ni har en avvikande mening som ni inte vill uttrycka här så kan ni komma till mig!

Kommentera

