Ett CV som går hem hos HR eller inte?

23 Jan

Om ni läser mina inlägg så ser ni att jag kan ta i, vara ”politiskt inkorrekt” och använda kraftuttryck. Mitt språk kanske inte skulle passa i ett CV, vad tror ni? Kanske jag kan trampa någon på fötterna? Det är delvis därför jag väljer att göra bloggen anonym. Därtill vill jag faktiskt också skydda enskilda personer och arbetsplatser som jag beskriver i mina illustrerande exempel. Jag vill heller inte använda silkesvantar och göra texterna fullständigt värdeneutrala. Vad har de då för värde?

När jag kom in på idén att öppna denna blogg så hade jag ingen plan om vad jag ville åstadkomma. Det var mest en kombination av slump och nyck. Jag insåg rätt omgående att det finns massvis som det går att skriva om när ämnet är Sveriges arbetsplatser. Det borde också finnas folk som går och tänker på samma saker som jag.

Jag tror att det finns mycket frustration som många känner på sina arbeten som på något sätt behöver ventileras. Istället väljer många att hålla inne på sina känslor när de känt sig orättvist behandlade, ignorerade, utbrända med mera. Detta kan nog förklara andra problem i sin tur såsom verklighetsflykt till alkoholmissbruk, familjegräl och onödiga kreditkortsköp. Det destruktiva som många bär inom sig hanteras på ett sätt att du straffar dig själv och din omgivning ännu mer.


Frustration på arbetet kan ge följder där även andra drabbas

När jag beskriver sådant som jag upplever som missförhållanden och problem kan det vara många som känner igen sig i bilden. Ambitionen är inte att hänga ut någon person eller företag som ”gör fel”, utan att ge beskrivningar på situationer som kan vara generella och uppstå på många jobb. Sedan vill jag ge min syn på hur det går att förändra förhållandena till någonting bättre enligt principen ”win-win”.

Udden av kritik skulle bli ganska tandslös om jag beskrev situationer i vaga generella drag, med vackra ord och filosofier om hur det borde fungera. I en arbetssituation skulle jag undvika att kalla min chef eller kollega för ”inkompetent”, men i bloggen så använder jag mig av dessa uttryck för att trycka på det jag verkligen vill ha sagt och uppmuntra till debatt.

Återkoppling

Kan bloggen skrämma HR om jag lägger in den i ett CV? Tja, betänk att en felrekrytering kan kosta upptill 1,5 miljoner kronor, kanske mer, då kanske man inte vågar chansa? Fortsättningsvis kommer bloggen att använda en kritik med udd. Bloggen kanske kan vara en av flera samverkande mekanismer som gör att de som mår dåligt på grund av bristfälligheter på jobbet kan hitta en hälsosammare metod att ventilera sin frustration än att dricka den obligatoriska vinboxen på fredagkvällen.

Kommentera

