Tysk truckförare ger avskräckande exempel

20 Jan

VARNING för en makaber video!

Truckföraren Klaus visar här lite avskräckande exempel hur det kan gå när man inte är observant på sin arbetsplats med säkerhetsfrågor.

Det galna i sammanhanget är ju ändå att många säker kan vittna om hur det slarvas med säkerheten ute på arbetsplatserna. Eller kan ni inte det? Utgångspunkten är att olyckor inte inträffar, i alla fall på den egna arbetsplatsen.

Arbetsmiljöverket här i Sverige förklarar att ”trucken är den maskin som är inblandad i flest arbetsolyckor i Sverige. Varje dag skadas flera personer i olyckor med truckar: vid kollisioner, vältning och haverier samt felaktig användning”.

Vid Arbetsmiljöverkets inspektioner tar verket upp följande frågor:

  • Hur företaget arbetar med att bedöma riskerna och förbättra arbetsförhållandena där truckkörning förekommer
  • Belastningsergonomiska risker i samband med truckkörning och hantering av gods och varor
  • Tillstånd och kunskap för truckförare

Själv har jag jobbat på många arbetsplatser sedan unga tonåren och har sett en hel del trots att jag aldrig jobbat som truckförare. För att börja med den första punkten så är det rejält pinsamt många gånger. När du kommer in på ett företag som anställd eller som tillfällig besökare möts du av säkerhetsföreskrifter där även regler kring truckar finns med. Det innebär att jag får ett papper i handen som jag ska läsa igenom och signera att jag har tillgodogjort mig informationen. Inte sällan förväntas denna process ske på några minuter. Det som är det viktiga är signaturen, sedan var det färdigpratat om säkerhet! Och det ser ju bra ut på pappret. Att sedan 80 procent av dem som skriver på har missat väsentliga punkter eller signerat utan att läsa en rad eller skummat igenom snabbt är rätt uppenbart. Jag har däremot alltid tagit mig tiden att läsa igenom föreskrifter ordentligt och verkligen förstå dem. Men det är klart, jag kanske tillhör en udda skara människor som anser att skriven text i både föreskrifter och andra rutiner ska läsas ordentligt och faktiskt också betyda någonting.

Sedan har företaget ett skyddsombud som inte gör särskilt mycket mer än att bära titeln. Det finns en plats med plåster, bandage, ögonvätska etc och en återsamlingsplats när det skulle bli utrymningslarm. Sedan finns det möjlighet att skriva tillbuds- och olycksrapporter. Men det är inte många som vet hur en sådan ska skrivas, än mindre att någon orkar skriva en sådan heller för den delen. Variationen i engagemang hos företag är rent abnorm kring hur mycket tid och pengar de lägger ner i att skapa förståelse och aktivitet kring säkerhetsfrågor. Även om det handlar om företag i samma bransch. Vissa företag av seriösare modell har till och med avsatta möten och utbildningar i säkerhetsfrågor! Dessa ser till att noggrant informera alla från första dagen samt uppmuntra till att säkerhetstänkandet finns med och alltid har första prioritet. Dessvärre är inte många företag så seriösa och tillåt mig att som vanligt skylla på bristande kompetens, insikt och en destruktiv dumsnål inställning.

På den andra punkten kan nämnas att jag noterat ett sammanhang där en person i chefsposition klättrade upp på en trave med pallar, flera meter upp i luften. Detta var satt i system på det aktuella stället som var ett stort företag. Det var så ”det skulle fungera” för det tog onödig tid att begära truck. Varje truckförare borde förstås veta att detta inte är okej av flera skäl. Var skyddsombud och övriga chefer i företaget höll hus frågar jag mig än idag. Kan verkligen alla vara bokstavligt blinda och okunniga?

Vad gäller trucktillstånd så kan jag ge många exempel på företag som missköter sig. Delvis ser företag mellan fingrarna på vilka det är som kör truck utan utbildning. Men också att företaget visar en ovilja att ens ge möjligheten till utbildning. Numera är det ju också utbildningskrav på travers och där är samma problematik. Anställda gör som de alltid har gjort och nya som kommer in, ja vad ska de med en traversutbildning till?

Hur många fuskar med traversutbildning?

Summa summarum:

Många företag fuskar i gällande regler, andra ser till att det ser bra ut på pappret med säkerheten mot Arbetsmiljöverket men struntar i säkerheten i praktiken, den sista kategorin företag är de som både följer gällande arbetsmiljölagar men OCKSÅ engagerar och utbildar sin personal.

Sist av allt ska nämnas de oansvariga anställda som har lyxen att jobba på ett företag av den tredje kategorin. När arbetsgivaren investerar i säkerhet och utbildning så är det skamligt av de anställda att ta allt på skämt och ändå bete sig oaktsamt, för hur många gånger har vi inte sett detta? Truckföraren Klaus kanske behövs i avskräckande syfte? Makaber humor kanske kan få flera att öppna ögonen?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: