Folkhemstrubaduren lanserar låten ”Fackrepresentant”

10 Jan

Återigen har hjulen rört på sig med tanke på de obefintliga inläggen efter den 30 oktober 2011. Tillsvidare skylls på den likaså tillsynes obefintliga läsekretsen. Kanske kan det bli ändring på den saken?

På youtube har ”Folkhemstrubaduren” precis släppt en unik låt som heter Fackrepresentant. Låten är en satir på fenomenet fackrepresentanten vilken ingen kommer undan på Sveriges legala arbetsmarknad. Känner ni igen er i bilden som målas upp? Jag tror bestämt att ingen kan tiga ihjäl de uppenbara poänger som låtens humoristiska rim lyfter fram!

Precis som i tidigare inlägg har jag nämnt frågan om fackföreningar, deras betydelse igår och vad de betyder idag. Jag gör ingen hemlighet av att jag inte är oreserverat positiv till dagens fackföreningsrörelse. Inte av ideologiska skäl, tvärtom är det just själva ideologiseringen i sig som jag vänder mig emot och de orättvisor som fackföreningarna bidrar till att upprätthålla. Det förekommer fall av tvångsanslutning, jag har vänner som just råkat ut för detta. På vissa platser sätter facket käpparna i hjulen för enskilda anställda som av olika skäl valt att inte ansluta sig till en fackförening. Det primära verkar inte vara arbetarnas rättigheter utan sig egen makt.

 

Fackrepresentant

Jag är alltid lat som fackrepresentant

Men jag kan mitt prat om alla likadant

Jag maskar när jag kan när ni får hugga i

Jag snackar litegrann för att inte jobba som ni

 

Jag är den på jobbet som företräder dig

Jag är din förmyndare och lita blint på mig

Betala av din lön du får på detta bruk

Jag vet ditt eget bästa som en äkta politruk

 

Jag förhandlar om din rätt och kräver ett okej

Glöm ifrågasätt, jag bestämmer över dig

Som Som maffia-byråkrat så vet jag alltid bäst

Jag hugger dig med kniv om du visar nån protest

 

Jag trevar och jag går mot maktens korridor

Går det lite bra så tar det bara några år

Men fram tills dess så är jag samma fackrepresentant

Så ingen säger något som är riktigt eller sant

 

För varje steg du tar så övervakas du

LO-borgens fogar, den håller ännu

Du är ingenting än en bricka i en roll

För att tjäna oss och va’ i vår kontroll

 

Jag är den på jobbet som företräder dig

Jag är din förmyndare och lita blint på mig

Betala av din lön du får på detta bruk

Jag vet ditt eget bästa som en äkta politruk

en politruk-truk-truk

Poli-poli-poli-truk

Kommentera

