Bristfälligt miljöarbete

30 Okt

Arbetsmiljöverket har inspekterat 1300 arbetsplatser och det visade sig att inte ens hälften ansågs ha ett fungerande arbetsmiljöarbete.

Verket har undersökt:

  •  om arbetsgivare och chefer har den kompetens [min kursivering] som krävs när de ska driva arbetsmiljöarbetet.
  • om arbetstagarna har kunskaper om riskerna och vet hur man undviker att skada sig.

Av de besökta arbetsplatserna fick 53 procent krav att rätta till sina brister.

Jag kan inte uttala mig om denna undersökning ger en rättvis bild av hur läget ser ut på Sveriges arbetsplatser. Jag tycker att det är positivt att frågan uppmärksammas och vidhåller min tidigare mening från tidigare inlägg. Där menade jag att bristande arbetsmiljö utgör en onödig kostnad och formulerade mig:

Om arbetsmiljö skulle kosta pengar för företaget så är det ändå värt priset. Men sanningen är på motsatt ända. Bristande arbetsmiljö är ett onödigt slöseri som utgör en de största kostnaderna för svenskt näringsliv.

När jag skriver om arbetsmiljö så syfter jag på flera områden inom företagskulturen. Arbetsmiljö handlar inte enbart om de rena skaderiskerna som att man kan snubbla och skada sig eller hur man arbetar bäst ergonomiskt för att undvika kroppsskador. Att personalen känner sig delaktig och trivs ingår även det i begreppet arbetsmiljö. Jag är tveksam att Arbetsmiljöverket har mycket att säga till om gällandes dessa ”mjuka”  frågor. Det är mer upptill arbetsgivarna att själva inse värdet av detta.

Om ni läser mina tidigare inlägg så ser ni att jag har en förkärlek till begreppet kompetens. Jag betonar att kompetensutveckling måste följa med personal som befordras till chefer eller till tjänster med mer övergripande ansvar. Konsekvensen kan annars bli mycket dyr i förhållande till den ringa investering en vettig internutbildning utgör.

2 svar to “Bristfälligt miljöarbete”

  1. Robin november 1, 2011 den 2:14 e m #

    Ja precis. Ett exempel var då en vän till mig började arbeta i Södertälje på Saab (han kallade staden för ”Slöddertälje”).

    Då hade arbetsgivarna pumpad in massa ”nyanläda” vars lön svenskar skattebetalare finansierar 75% av lönen till. Dvs. arbetsgivaren kunde anställa 4 st ”nyanläda” eller 1 st svensk.

    Hur kul blev det för min vän? Han fick stå och lyssna på ljudböcker dagarna i ända eftersom de kacklade riktigt högt på arabiska. Han mådde dåligt av arbetsmiljön.

    De satte dessutom 1 svensk i varje grupp med ”nyanlända”, så att denne svensk fick fungera som chef, fast med samma lön.

    Det är en av de ”mjuka frågorna” som jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg.

    • batterisyra november 1, 2011 den 5:40 e m #

      Över huvud taget borde man som arbetsgivare vara försiktig med att se de kortsiktiga ekonomiska vinsterna med att använda ”realiserad” arbetskraft. Det behöver inte ens vara liktydigt med vinster av flera skäl som jag skriver om i bloggen. Jag kan inte uttala mig om exemplet du nämner med lönereduktion då jag inte är insatt i de tekniska bitarna. Detta kan jämföras med praktikplatser och annan arbetskraft där arbetsgivaren inte står för hela arbetskostnaden. Risken blir nämligen att du bygger upp en kultur där proffesionalismen blir lidande. Där olika krav ställs beroende på vem du är även fast du gör samma arbetsuppgift. Att skapa ett ekonomiskt beroende av denna typ av arbetskraft och samtidigt utgå ifrån att denna ska utgöra en del av den ordinarie arbetsresursen är helt fel. Om man däremot tar in en praktikant med sikte på att i slutändan får rekrytera personen ifråga eller helt enkelt vilja visa upp en bra företagsimage som en del i en längre strategi så kan jag förstå saken bättre.

      Exemplet du nämner verkar abnomt. Situationen borde kännas nervärderande för alla inblandade och bädda för onödiga motsättningar.

Kommentera

