”Employer branding” – det var på tiden!

11 Okt

Nu efter många om och men börjar företagen inse att de anställdas trivsel kan vara betydelsefull. Till och med kan det ligga ett ekonomiskt värde i att göra sig attraktiv som arbetsgivare. Jag får gratulera till alla insiktsfulla arbetsgivare som slutligen vågat acceptera detta förhållande!

Begreppet som man – sedan cirka två decennier tillbaka – försöker sälja in till arbetsgivarna kallas ”Employer branding”. Numera ska man inte enbart fokusera på att ställa analyser på kunder och göra sig ett varumärke utåt. Även inåt, i den egna organisationen, ska man ha ett varumärke gentemot de anställda. Ofta kan det vara så att företag inte investerar mer i personalens trivsel och motivation än att låta göra en medarbetarundersökning.

Tanken är också att kompetens ska stanna på företaget lite längre genom att personalomsättningen minskar. Också att företagets yttre profil ska locka rätt sorts arbetstagare från första början.

Svenska Dagbladets artikel Tydlig profil lockar rätt person exponerar argument som förhoppningsvis fångas upp. På torsdag kommer Svenska Dagbladet publicera en artikel om hur tre företag jobbar strategiskt med Employer branding.

Nu kan jag själv tycka att det blir tramsigt att använda importerade uttryck för frågeställningar som egentligen borde vara sunt förnuft. Sunt förnuft är inget nytt utan det är något som antingen kan användas eller förkastas, vilket också skett genom historien. Det fanns säkert en insiktsfull entreprenör på 1500-talet som hade sin variant av Employer branding. Uppgiften för framtiden blir inte att vidhålla ett visst begrepp utan att plocka fram kärnargumenten. Ibland säga något som kan uppfattas som obekvämt – med syftet att vi inte fortsätter hamna i samma fallgropar gång på gång.

Lämna en kommentar